- Webinar
- EU
Frisættelse af ældreområdet
Borgerens hjem er en banegård og der kommer for mange, ukendte ansigter i den enkeltes hjem
Det er en lang bureaukratisk proces, når ældre skal have hjælp til pleje og omsorg.
Når en ældre i dag skal have hjælp til pleje og omsorg starter en lang bureaukratisk proces, hvor hjælpen uddeles i minutter og sekunder ud fra en kommunal servicestandard, som medarbejderne efterfølgende skal ”levere” ud fra forudbestemte køreplaner. Borgerens hjem er en banegård og der kommer for mange, ukendte ansigter i den enkeltes hjem.
Det vil regeringen ændre, så det i stedet er medarbejderne, der med deres faglighed og i dialog med borgeren selv, der planlægger og tilrettelægger hjælpen. Alle erfaringer viser, at det skaber større kvalitet, livsglæde og arbejdsglæde når der er tillid til at medarbejderne rent faktisk kan løse opgaven med deres faglighed.
Men at gå fra et regel og kontrolregime til et tillidsregime er ikke uden dilemmaer. For kan man dokumentere for lidt og hvordan sikrer vi kvalitet, hvis der ikke er fælles standarder? Hvordan styrkes den enkelte borgers selvbestemmelse og det lokale ansvar samtidig med at kommunerne skal kunne styre kapacitet og økonomi? Skal vi frisætte kommunerne, medarbejderne eller borgerne?
Tingstedet efter webinaret:
Efter webinaret åbner vi Tingstedet, hvor vi sammen med mødestedets medlemmer debatterer aftenens emne. Link til tingstedet er her:
https://us06web.zoom.us/j/86022585386?pwd=c1orT0t4ZWIrNmZrNTZNbEhneTJ3UT09
– Møde ID: 860 2258 5386 – Kodeord: DPM21
Tingstedet åbner klokken 20.45.
Informationer
-
Taler
-
Tidspunkt
13. Sep 2023 kl. 00:00 -
Emne
Frisættelse af ældreområdet